Sidor

torsdag 13 januari 2011

Vill ni ha recept på nåt gott, sött som passar både barn och vuxna?
För många år sedan, när jag hade mina goa "klubbtjejer" hos mig på landet så gjorde jag denna semifreddo och den blev mycket uppskattad... Förra veckan fick jag för mig att göra den igen men hittade såklart inte receptet...men..nätet är ju fantastiskt, där hittade jag det lätt som en plätt. Ärligt talat- vad gjorde vi innan nätet fanns??! (Jaja, gjorde en annan dessert förstås ;-) ) Hur som helst- här kommer den. Gillar ni choklad och söta saker så testa!
Inte bild på rätt semifreddo...men lite inspiration!
Semifreddo  / 6 personer.
Ingredienser
4 äggulor
1 msk strösocker
4 äggvitor
1 msk strösocker
5 dl vispgrädde
½ påse maränger
100 gram mandelspån
1 burk nutella
3 msk chokladsås
Gör så här

Vispa äggvitor och strösocker till vitt hårt skum.
Vispa äggulor med strösocker fluffigt. Vispa grädden fluffig. Rosta mandeln i en stekpanna, låt svalna. Vänd försiktigt ihop äggsmeten med grädden, vänd sedan ner vitorna och till sist krossade maränger. Blanda ner 2/3 av mandeln i smeten och spar resten till garnering.
Ringla ner rumstempererad nutella så att det blir som ränder i smeten.
Fyll i valfri skål och toppa med mandelspånet. Frys i minst 3-4 timmar så att den är halvfryst. Ringla över chokladsås.

1 kommentar:

  1. Mums va gott vännen! Hur står det till i vinterlandet? Tänkte att jag skulle ringt dig igår men sen stickade jag ett par varv och tog en extra runda med grabbarna så var den kvällen borta. Hoppas att ni får en toppentrevlig smokingkväll nu i helgen. Jag drar till Köpendanmark med mamma, mostrar och 2 kusiner.
    Sköt om dig och ha det bäst
    Kram

    SvaraRadera